L’educació no és un procés estàtic aliè a les
necessitats de la societat, ben al contrari, les necessitats educatives que
aquesta va generant, atès el seu dinamisme, han de ser afrontades pel sistema
educatiu i s’ha de fer un esforç constant d’actualització i de versatilitat,
per dotar el sistema educatiu amb els recursos humans, materials i legals per
tal de fer front a les situacions que es van plantejant. El present currículum
dóna resposta, en educació física, a allò que la societat reclama.
A més, l’educació física pot ser un procés vital del màxim interès atès que
afecta tot allò que el mateix cos, entès com a eina educativa, pot aportar al
llarg de la vida. El joc i l’activitat fisicoesportiva en general són
utilitzats com a eina d’integració social i de reeducació de problemàtiques
socials greus. Cal citar també el lligam que l’activitat física té amb la
pròpia imatge corporal i l’autoestima, tan importants avui per a tots. Les
virtuts que, en definitiva, van associades al treball corporal són prou
transcendents, i és per això que cal dedicar-li cada cop més atenció i
recursos.
L’àrea d’Educació física ha d’anar dirigida
envers la millora de les possibilitats de moviment de l’alumnat, tant
quantitativament com qualitativament, envers l’experimentació del moviment tant
en l’aspecte individual com en el col·lectiu, per reflexionar sobre tot aquest
procés, sobre la seva importància, assumint els valors en tots els aspectes
abans esmentats que li són propis. Cal considerar les aportacions que
l’educació física fa en l’àmbit cognitiu i afectiu i les seves possibilitats
d’interacció amb altres àrees, l’educació interdisciplinària, que es
basa en l’observació de la persona globalment, la qual ha d’afrontar, amb
perspectiva i fent-hi les interrelacions pertinents, tot allò que la vida i,
per tant, l’educació li aporta.
No es pot passar per alt el caràcter social
que té el moviment a part del seu valor funcional. Mitjançant les tasques
col·lectives el professorat pot incidir de forma molt directa en àmbits que
afectaran la socialització de l’alumnat. Per tant, tot i considerant les
millores que l’activitat fisicoesportiva aporta en altres aspectes, s’ha de
prendre amb una consideració especial aquesta faceta social que afecta aspectes
tan transcendentals com la capacitat de cooperació, de treball en equip,
d’assumpció de tasques encomanades, de respecte als adversaris, d’acceptació de
normes, etc.
L’activitat física com a expressió de la corporeïtat aporta a les persones
millores funcionals importants, quan es converteix en un hàbit, la salut i la
qualitat de vida es veuen afavorides d’una forma permanent. Des d’aquest punt
de vista, s’ha d’intentar que l’alumnat integri l’activitat física com a hàbit
dins la seva vida.
És obvi que la vida actual afavoreix el sedentarisme per tant fan que
l’activitat física sigui un factor compensatori i que, per tant, es converteixi
en una necessitat. L’Educació física, atès aquest fet, ha de basar els
aprenentatges en la pràctica corporal.
Consolidar els hàbits d’educació corporal constitueix una de les prioritats
de
l’àrea d’Educació física. Per aconseguir-ho cal responsabilitzar-se del
propi
cos creant un cert nivell d’autoexigència. Paral·lelament, s’ha de dotar
l’alumnat d’un esperit crític davant factors com la competitivitat i d’altres,
que poden crear confusió o desvirtuar l’autèntic esperit per allò que l’alumnat
haurà de decidir en el futur sobre la seva activitat física. Factors
sociològics o econòmics i d’altres, més frívols com l’anomenat “culte al cos”
han de ser analitzats críticament de forma que no influeixin negativament en la
presa de decisions, i no puguin induir implícitament a actituds properes a
disfuncions, dissortadament tan actuals com l’anorèxia, etc.
Durant
els darrers anys i a conseqüència de la demanda social s’ha valorat un poc més
la importància de l’activitat física, des d’un punt de vista d’educació al
manteniment del cos i de la salut, la imatge corporal i forma física, així com
la utilització del temps lliure i oci mitjançant activitats recreatives i
esportives. Per tot això que hem dit abans l’EDUCACIÓ FÍSICA és una matèria
fonamental dins el currículum a l’etapa primària, aportant elements
indispensables per a la consecució dels objectius generals de l’etapa. No
obstant i a pesar d’aquestes justificacions, la riquesa de l’àrea d’educació
física fa que no sigui necessari desviar la seva importància cap a altres
àrees.
L’educació física contribuirà al
assoliment de diversos fins educatius a l’etapa primària: socialització, autonomia,
aprenentatges bàsics, millora de les possibilitats expressives, cognitives,
comunicatives, lúdiques i de moviment.
A aquesta etapa i prenent com a eixos
bàsics de l’acció educativa a aquesta àrea, el cos i el moviment; es tractarà
de dotar a l’alumnat del major número de patrons motors possibles, realitzant
els aprenentatges a través de situacions de joc, que a aquestes edats
contribueixen a l’aprenentatge espontani dels nins/es
L’ensenyança de l’educació física
facilitarà que cada alumne/a arribi a comprendre el seu propi cos i
possibilitats i a conèixer activitats físiques i esportives, de forma que, en
un futur pugui escollir les més convenients pel seu desenvolupament personal,
ajudant-li a adquirir coneixements, destreses, actituds i hàbits que el
perverteixin millorar les condicions de vida i de salut, disfrutant i valorant
el moviment com a mitjà d’enriqueiximent i disfrut personal i de relació amb
els altres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada