Currículum EF



Objectius

L’ensenyament de l’educació física en aquesta etapa té com a objectiu el desenvolupament de les capacitats següents:

1.   Conèixer i valorar el propi cos i l’activitat física com a mitjà d’exploració i gaudi de les seves possibilitats motrius, de relació amb els altres i com a recurs per organitzar el temps lliure.
2.     Apreciar l’activitat física per al benestar, manifestant una actitud responsable cap a un mateix i cap a les altres persones i reconeixent els efectes de l’exercici físic, de la higiene, de l’alimentació i dels hàbits de postura sobre la salut.
3.     Utilitzar les seves capacitats físiques, habilitats motrius i el seu coneixement de l’estructura i del funcionament del cos per adaptar el moviment a les circumstàncies i condicions de cada situació.
4.     Adquirir, elegir i aplicar principis i regles per resoldre problemes motors i actuar de manera eficaç i autònoma, desenvolupant la iniciativa individual i l’hàbit de treball en equip en la pràctica d’activitats físiques, esportives i artísticoexpressives.
5.  Realitzar de forma autònoma activitats físicoesportives que exigeixin esforç, habilitat o destresa, posant l’èmfasi en l’esforç per a l’autosuperació.
6.  Regular i dosificar l’esforç, arribant a un nivell d’autoexigència d’acord amb les seves possibilitats i la naturalesa de la tasca.
7.     Desenvolupar actituds de tolerància i respecte i acceptar les possibilitats i les limitacions dels altres i d’un mateix.
8.   Utilitzar els recursos expressius del cos i del moviment, de forma estètica, creativa i autònoma, comunicant sensacions, emocions i idees.
9.     Participar en activitats físiques compartint projectes, establint relacions de cooperació per assolir objectius comuns, resolent, mitjançant el diàleg, els conflictes que puguin sorgir i evitant discriminacions per qüestions personals, de gènere, socials i culturals.
10.     Respectar i acceptar les normes del joc.
11.      Conèixer i valorar la diversitat d’activitats físiques, lúdiques i esportives com a elements culturals, mostrant una actitud crítica tant des de la perspectiva de participant com d’espectador.
12. Realitzar activitats en el medi natural de forma creativa i responsable, reconeixent el valor del medi natural i la importància de contribuir-ne a la protecció i millora.
13.Utilitzar recursos de recerca i d’intercanvi d’informació relacionada amb l’àrea (lectura, tecnologies de la informació i la comunicació, mitjans audiovisuals, etc.).
14.  Valorar i practicar jocs tradicionals de les Illes Balears, com a elements de la història i dels costums.

Primer cicle

Continguts

Bloc 1. El cos: imatge i percepció

-         Percepció, identificació i representació del propi cos.
-         Identificació de les parts del cos i la seva relació amb el moviment.
-         Coordinació dinàmica general i segmentària.
-         Experimentació, exploració i discriminació de diverses possibilitats sensorials (vista, oïda, tacte).
-         Presa de consciència del propi cos en relació amb la tensió, la relaxació i la respiració.
-         Experimentació de postures corporals diferents.
-         Afirmació de la lateralitat.
-    Experimentació de situacions d’equilibri i desequilibri estàtic i dinàmic: sense objectes, sobre objectes estables, portant un objecte en situacions simples.
-         Percepció i expressió de relacions espacials i temporals (velocitat, trajectòries, intercepció, control del ritme d’execució de les tasques motrius).
-         Apreciació de dimensions espacials i temporals.
-     Acceptació i valoració de la pròpia realitat corporal augmentant la confiança en les seves possibilitats, autonomia i autoestima.

 

Bloc 2. Habilitats motrius


-         Experimentació de diferents formes d’execució i control de les habilitats motrius bàsiques.
-         Pràctica de la marxa, cursa, salts i girs d’una forma natural.
-   Resolució de problemes motors senzills en el maneig d’objectes i en la manipulació d’instruments habituals en la vida quotidiana i en les activitats d’aprenentatge escolar.
-         Desenvolupament i control de la motricitat fina i la coordinació.
-        Disposició favorable a participar en activitats diverses acceptant l’existència de diferències en el nivell d’habilitat.
-         Adquisició d’autonomia i confiança en les pròpies habilitats motrius en situacions habituals.
                                                                               

Bloc 3. Activitats físiques artístiques i expressives


-     Descobriment, exploració i experimentació de les possibilitats expressives del cos i del moviment.
-         Sincronització del moviment amb pulsacions i estructures rítmiques senzilles.
-        Exteriorització d’emocions i de sentiments mitjançant el cos, el gest i el moviment, amb desinhibició.
-         Imitació de personatges, objectes i situacions.
-       Valoració i utilització de la dramatització com a mitjà per desenvolupar l’expressió corporal i l’expressió no verbal.
-         Gaudi mitjançant l’expressió a través del propi cos.
-         Valoració dels recursos expressius i comunicatius del cos, propis i dels companys.
-         Exploració i reconeixement de les possibilitats expressives amb objectes i materials.
-         Experimentació de tasques lúdiques i motrius amb base musical.
-      Participació i respecte davant situacions que suposin comunicació corporal. Reconeixement de les diferències en la manera d’expressar-se.

Bloc 4. Activitat física i salut

-         Preparació i realització d’alguna activitat fora del recinte escolar, aprenent a conèixer, valorar, gaudir i respectar el medi natural.
-   Adquisició d’hàbits bàsics d’higiene corporal, alimentaris i de postura relacionats amb l’activitat física.
-         Relació de l’activitat física amb el benestar i el gust per a la cura del cos.
-         Orientació de la mobilitat corporal cap a la salut.
-       Respecte per les normes d’ús de materials i espais en la pràctica d’activitat física establint mesures bàsiques de seguretat i prevenció d’accidents.
-         Valoració de l’esforç, per aconseguir una major autoestima i autonomia.

Bloc 5. Jocs i activitats esportives


-         Reconeixement del joc com a activitat comuna a totes les cultures.
-         Realització de jocs lliures i organitzats en què s’hagin d’emprar les habilitats bàsiques.
-         Descobriment de la cooperació i l’oposició amb relació a les regles de joc.
-         Acceptació de diferents rols al joc.
-         Reconeixement, valoració i acceptació vers les persones que participen en el joc.
-         Actitud de col·laboració, tolerància i no discriminació durant els jocs i activitats esportives.
-         Resolució de conflictes de forma pacífica en la realització dels jocs i activitats esportives.
-         Comprensió i compliment de les normes de joc.
-         Confiança en les pròpies possibilitats i esforç personal en els jocs.
-      Valoració del joc com a desenvolupament de l’activitat física, com a mitjà de gaudi, de relació amb els altres i d’ús del temps lliure.
-         Coneixement i gaudi dels jocs tradicionals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears com a element per conèixer els nostres costums i història.
-         Comprensió d’informació senzilla sobre jocs, tradicionals o actuals, instruccions... en petits textos o a través dels mitjans audiovisuals i les tecnologies de la informació i la comunicació.

Criteris d’avaluació

1.    Reaccionar corporalment davant estímuls visuals, auditius i tàctils, donant respostes motrius que s’adaptin a les característiques dels estímuls esmentats.

Aquest criteri avalua la capacitat de resposta per reaccionar a estímuls que poden condicionar l’acció motriu. Es comprovarà que sàpiguen explorar l’entorn a través dels sentits: reconèixer objectes i textures habituals amb el tacte, descobrir i identificar la procedència de sons quotidians, seguir i interpretar les trajectòries d’objectes i mòbils... També s’avaluarà la capacitat de recordar experiències auditives i visuals quan ha desaparegut l’estímul, és a dir, la memòria auditiva i visual.

2.    Desplaçar-se, girar i saltar de manera diversa, variant punts de suport, amplituds i freqüències, amb coordinació i bona orientació a l’espai.

Aquest criteri avalua la capacitat de desplaçar-se i de saltar de formes diferents i orientant-se en espais d’un entorn pròxim. Es tindrà en compte la disponibilitat de l’alumnat d’explorar les seves possibilitats amb la variació de les posicions corporals i la direcció i sentit dels desplaçaments. Es posarà especial atenció a la capacitat d’adaptar els desplaçaments i salts a les condicions dels jocs i a altres situacions motrius.

3. Realitzar llançaments, recepcions i altres habilitats que impliquin maneig d’objectes, amb coordinació dels segments corporals i situant el cos de forma apropiada.

En les habilitats que impliquen maneig d’objectes és important comprovar la coordinació en el gest i la utilització que se’n fa en les situacions de joc. També és important observar que el cos es col·loqui i s’orienti de forma apropiada per facilitar el gest. No cal considerar els aspectes relatius a la força i la precisió.

4. Equilibrar el cos adoptant diferents postures, amb control de la tensió, la relaxació i la respiració.

   En aquest cicle l’alumnat ha d’aconseguir un cert control del to muscular i ha de poder aplicar les tensions necessàries en els diferents segments corporals per equilibrar-se. Les postures hauran de diversificar-se, cosa que permetrà comprovar la reacció davant els diferents estímuls que condicionen l’equilibri. En l’avaluació no s’ha de cercar la imitació de models, sinó la iniciativa de l’alumnat d’adoptar postures diferents.

5. Participar i gaudir de jocs ajustant la seva actuació, tant referent a aspectes motors com a aspectes de relació amb els companys.

   Bàsicament s’ha de tenir en compte la participació activa en el joc pel que fa als desplaçaments, els canvis de direcció, l’orientació en l’espai, la discriminació d’estímuls, etc. Sobretot, s’observaran aquells aspectes que permeten la construcció de bones relacions amb companys i companyes, com poden ser el respecte per les normes i l’acceptació de diferents rols, així com l’absència de discriminacions de qualsevol tipus entre les persones participants.

6. Reproduir corporalment o amb instruments una estructura rítmica.

   Es tracta de comprovar si els alumnes són capaços de reproduir una estructura rítmica senzilla. La reproducció pot fer-se mitjançant el moviment corporal (desplaçaments, salts, palmes, cops, balanceigs, girs) o amb instruments de percussió.

7. Simbolitzar personatges i situacions mitjançant el cos i el moviment amb desinhibició i facilitat en l’activitat.

S’ha de valorar que siguin capaços d’experimentar amb el propi cos i prendre consciència de les seves possibilitats expressives a través del gest i el moviment. Es valorarà, també, la iniciativa, l’aportació espontània i l’esforç per trobar noves formes expressives que s’allunyin de situacions estereotipades. Així mateix, es tindrà en compte l’esforç personal per implicar-se en les propostes i sentir-se “dins el personatge”, i acceptar el paper que toqui representar sense prejudicis de cap índole.

8. Millorar, de manera global, les capacitats físiques bàsiques.

   Es tracta de valorar el desenvolupament global de les capacitats bàsiques relacionades amb el moviment, d’acord amb l’edat. Es valorarà també l’esforç i la voluntat de millora dels alumnes en les activitats que, de manera lúdica, contribueixen al seu desenvolupament físic general.

9. Mostrar interès per complir les normes referents a la cura del cos amb relació a la higiene i a la consciència del risc en l’activitat física.

   Amb aquest criteri es pretén avaluar la predisposició per la incorporació a la vida quotidiana d’hàbits relacionats amb la salut i el benestar. Es vol constatar si són conscients de la importància d’alimentar-se correctament abans de l’exercici físic, de mantenir una correcta higiene del cos, d’utilitzar roba i calçat adequats a l’activitat, etc., i si manifesten un cert grau d’autonomia. És necessari també que identifiquin i tinguin presents els riscos individuals i col·lectius que van associats a determinades activitats físiques, i que adoptin actituds elementals per prevenir-los.

Segon cicle

Continguts

Bloc 1. El cos: imatge i percepció

-         Exploració de les capacitats perceptives i la seva relació amb el moviment.
-         Descobriment dels elements orgànicofuncionals relacionats amb el moviment.
-         Percepció i interiorització de la independència i la relació existent entre els segments corporals.
-         Realització de tasques que impliquen coordinació dinàmica general i segmentària.
-         Conscienciació i control del cos amb relació a la tensió, la relaxació i la respiració.
-         Representació del propi cos i del dels altres.
-         Adequació de la postura a les necessitats expressives i motrius.
-         Consolidació de la lateralitat i la seva projecció a l’espai.
-         Experimentació de situacions d’equilibri i desequilibri estàtic i dinàmic: sense objectes, portant objectes, sobre objectes estables.
-         Organització espaciotemporal que incideix en l’orientació espacial amb relació a un mateix, als altres i als objectes.
-         Valoració i acceptació de la pròpia realitat corporal i dels altres, augmentant la confiança en les seves possibilitats, l’autonomia i l’autoestima.

Bloc 2. Habilitats motrius

-         Formes i possibilitats del moviment. Ajustament i consolidació dels elements fonamentals en l’execució de les habilitats motrius bàsiques.
-         Utilització eficaç de les habilitats bàsiques en medis i situacions estables i conegudes.
-         Augment del control motor i domini corporal incidint en els mecanismes d’execució.
-         Millora de les qualitats físiques bàsiques de manera genèrica i orientada a l’execució motriu.
-         Destresa en el maneig d’objectes i en la manipulació d’instruments habituals a la vida quotidiana i dels propis de l’àrea.
-         Increment de la qualitat d’execució de la marxa, cursa, salt i gir com a elements fonamentals per a un bon desenvolupament.
-         Interès per millorar la competència motriu.
-         Disposició favorable a participar en activitats diverses, acceptant les diferències individuals del nivell d’habilitat i valorant l’esforç personal.

Bloc 3. Activitats físiques artístiques i expressives

-         Utilització del cos i el moviment com a instruments d’expressió i comunicació.
-         Exploració i experimentació de les possibilitats i els recursos expressius del propi cos, tenint en compte les seves parts, els sentits, el ritme i l’espai.
-         Millora de l’espontaneïtat i de la creativitat en el moviment expressiu.
-         Adequació del moviment a estructures espaciotemporals i execució de balls i coreografies simples.
-         Expressió d’emocions i sentiments per mitjà del cos, el gest i el moviment.
-         Recreació de personatges reals i ficticis i els seus contextos dramàtics.
-         Utilització dels objectes i materials i les seves possibilitats en l’expressió.
-         Gaudi mitjançant l’expressió i la comunicació a través del propi cos.
-         Valoració dels recursos expressius i comunicatius del cos, propis i dels companys.
-         Experimentació de tasques lúdicomotrius amb base musical.
-         Participació i respecte davant situacions que suposin comunicació corporal, valorant les diferències en la manera d’expressar-se.

Bloc 4. Activitat física i salut

-          Preparació i realització d’alguna activitat fora del recinte escolar, coneixent, valorant, gaudint i respectant el medi natural.
-         Adquisició d’hàbits de postura i alimentaris saludables relacionats amb l’activitat física i el treball intel·lectual que es realitza diàriament a l’aula, al costat de la consolidació d’hàbits d’higiene corporal.
-         Relació de l’activitat física amb la salut i el benestar, reconeixent els beneficis de l’activitat física en la salut.
-         Millora de forma genèrica de la condició física orientada a la salut, incrementant globalment les capacitats físiques bàsiques d’acord amb el moment de desenvolupament motriu.
-         Actitud favorable cap a l’activitat física en relació amb la salut.
-         Adopció de mesures de seguretat en la pròpia pràctica de l’activitat física, com l’escalfament, la dosificació de l’esforç i la relaxació.
-         Reconeixement i valoració de les mesures bàsiques de seguretat i de prevenció d’accidents en la pràctica de l’activitat física en relació amb l’entorn.
-         Ús correcte i respectuós d’instal·lacions, espais i materials.
-         Valoració de l’esforç per aconseguir una major autoestima i autonomia.

Bloc 5. Jocs i activitats esportives

-         Reconeixement del joc i de l’esport com a elements de la realitat social.
-         Participació en jocs i iniciació a la pràctica d’activitats esportives.
-         Aplicació de les habilitats bàsiques en les situacions de joc.
-         Descobriment de les estratègies bàsiques de joc relacionades amb la cooperació, l’oposició i la cooperació/oposició.
-         Respecte, tolerància i col·laboració amb les persones que participen en el joc i rebuig envers els comportaments antisocials.
-         Comprensió, acceptació i compliment de les normes de joc i actitud responsable en relació a les estratègies establertes.
-         Acceptació, dins de l’equip, del paper que li correspon com a jugador i de la necessitat d’intercanvi de papers perquè tots experimentin diferents responsabilitats.
-         Valoració del joc com a mitjà de plaer i de relació, i valoració de l’ús del temps de lleure i de l’esforç als jocs i a les activitats esportives.
-         Participació en jocs i esports tradicionals de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears.
-         Comprensió d’informació sobre jocs, tradicionals o actuals, instruccions, esports, etc., en textos escrits o a través dels mitjans audiovisuals i de les tecnologies de la informació i la comunicació.

Criteris d’avaluació

1.    Desplaçar-se i saltar, combinant ambdues habilitats de forma coordinada i equilibrada, adaptant els moviments corporals a diferents canvis de les condicions de l’activitat.

Aquest criteri avalua la millora qualitativa de la capacitat de desplaçar-se i saltar de diferents maneres i amb velocitats variables, amb canvis de direcció i sentit i franquejant petits obstacles. S’observarà la capacitat de reequilibrar-se en combinar diferents tipus de desplaçaments o salts. Es posarà especial esment a la capacitat per resoldre problemes motors i per orientar-se en l’espai a fi d’adaptar els desplaçaments i salts a noves condicions.

2.    Llançar, passar i rebre pilotes o altres mòbils sense perdre’n el control i adequant els moviments a les trajectòries.

Aquest criteri vol avaluar la coordinació en les habilitats que impliquin maneig d’objectes i la utilització que en fa en les situacions de joc. Es tindrà en compte l’adequació de les trajectòries de les passades, llançaments, conduccions i impactes. S’observarà l’orientació del cos a les recepcions i parades. No s’inclouen aspectes relatius a la força.

3.    Girar sobre l’eix longitudinal i transversal, diversificant les posicions segmentàries i millorant les respostes motrius en les pràctiques corporals que ho requereixin.

Es tracta de comprovar la capacitat que tenen d’utilitzar els girs en les activitats quotidianes. Els girs sobre l’eix longitudinal podran estar associats amb desplaçaments i salts, canvis de direcció i sentit. En l’avaluació no s’ha de cercar la imitació de models predeterminats, sinó l’ús que es fa dels girs per aconseguir millors respostes motrius, evitant en tot moment el risc.

4.    Actuar de forma coordinada i cooperativa per resoldre reptes o per oposar-se a un o diversos adversaris en un joc col·lectiu.

Aquest criteri pretén avaluar si són capaços d’interaccionar adequadament en situacions de joc i de realitzar accions d’ajuda entre els membres d’un mateix equip. També s’ha d’observar si, en situacions d’oposició, els jugadors ocupen posicions al terreny que facilitin el joc, com per exemple ocupar espais lliures o orientar-se en la direcció de joc.

5.    Participar del joc i les activitats esportives amb coneixement de les normes i mostrant una actitud d’acceptació vers els altres.

La plena participació en el joc ve condicionada per un conjunt d’habilitats motrius i socials. D’una banda, s’observarà el grau d’eficàcia motriu i la capacitat d’esforçar-se i aprofitar la condició física per implicar-se plenament en el joc. Per una altra, s’atendran les habilitats socials (respectar les normes, tenir en compte les altres persones, evitar discriminacions i actituds de rivalitat fonamentades en estereotips i prejudicis, etc.) que afavoreixen les bones relacions entre els participants.

6.    Proposar estructures rítmiques senzilles i reproduir-les corporalment o amb instruments.

Amb aquest criteri es vol avaluar si els alumnes són capaços d’inventar i reproduir una estructura rítmica senzilla, bé per la combinació d’elements d’estructures que ja coneix, bé per l’aportació d’elements nous. La reproducció pot fer-se mitjançant el moviment corporal (desplaçaments, salts, picar de mans, cops, balanceigs, girs) o amb instruments de percussió.

7.    Utilitzar els recursos expressius del cos i implicar-se en el grup per a la comunicació d’idees, sentiments i representació de personatges i històries, reals o imaginàries.

S’ha de valorar la implicació de l’alumnat en el seu grup ja que aquest aspecte és important en la producció de petites seqüències expressives. Amb aquest criteri es valorarà la predisposició al diàleg i la responsabilitat en l’organització i la preparació de la proposta creativa. En la posada en escena, s’observarà la producció de gestos significatius i també la capacitat per fer atenció a l’expressió dels altres, rebre el missatge i seguir l’acció respectant el fil argumental.

8.    Mantenir conductes actives d’acord amb el valor de l’exercici físic per a la salut, mostrant interès en la cura del cos.

Aquest criteri pretén avaluar si l’alumnat va prenent consciència dels efectes saludables de l’activitat física, la cura del cos i les actituds que permeten evitar els riscs innecessaris en la pràctica de jocs i activitats. A més, pretén valorar si es van desenvolupant les capacitats físiques, a partir de successives observacions que permetin comparar els resultats i observar els progressos, sense perdre de vista que la intenció va encaminada a mantenir una bona condició física amb relació a la salut.

Tercer cicle

Continguts

Bloc 1. El cos: imatge i percepció

-         Utilització, representació, interiorització i organització del propi cos: estructuració de l’esquema corporal.
-         Elements orgànicofuncionals relacionats amb el moviment.
-         Realització de tasques que suposen una correcta coordinació dinàmica general i segmentària.
-         Consciència i control del cos en repòs i en moviment.
-         Aplicació del control tònic i de la respiració al control motor.
-         Adequació de la postura a les necessitats expressives i motrius de forma econòmica i equilibrada.
-         Utilització adequada de la discriminació selectiva d’estímuls i de l’anticipació perceptiva.
-         Execució de moviments de certa dificultat amb els segments corporals no dominants.
-         Assoliment d’equilibri estàtic i dinàmic en situacions complexes.
-         Percepció i estructuració espaciotemporal en accions i situacions motrius complexes.
-         Valoració i acceptació de la pròpia realitat corporal i la dels altres, mostrant una actitud crítica vers el model d’estètica corporal socialment vigent.

Bloc 2. Habilitats motrius

-         Adaptació de l’execució de les habilitats motrius a contextos de pràctica de complexitat creixent, amb eficiència i creativitat.
-         Domini motor i corporal des d’un plantejament previ a l’acció mitjançant els mecanismes de decisió i control.
-         Condicionament físic orientat a la millora de l’execució amb autonomia i confiança en les habilitats motrius.
-         Valoració del treball ben executat des del punt de vista motor.
-         Manipulació correcta i destresa en el maneig d’objectes propis de l’entorn escolar i extraescolar.
-         Autonomia i confiança en les pròpies habilitats motrius en situacions noves o entorns desconeguts.
-         Adquisició d’una major confiança i independència motriu.
-         Disposició favorable a participar en activitats individuals i en grups diversos, tot acceptant l’existència de diferències en el nivell d’habilitat.

Bloc 3. Activitats físiques artístiques i expressives


-         El cos i el moviment. Exploració i consciència de les possibilitats i els recursos del llenguatge corporal, mostrant espontaneïtat i creativitat.
-         Millora de l’espontaneïtat i de la creativitat en el moviment expressiu.
-         Composició de moviments a partir d’estímuls rítmics i musicals. Elaboració de balls i coreografies simples.
-         Exploració i experimentació de les possibilitats i els recursos expressius del propi cos mitjançant la dansa, la mímica i la dramatització.
-         Expressió i comunicació de sentiments i emocions individuals i compartides a través del cos, el gest i el moviment.
-         Representacions i improvisacions artístiques amb el llenguatge corporal i amb l’ajuda d’objectes i materials.
-         Valoració dels usos expressius i comunicatius del cos, propis i dels companys.
-         Valoració de la iniciativa individual.
-         Participació i respecte davant de situacions que suposin comunicació corporal.
-         Desenvolupament de la capacitat de cooperació i treball en grup.

Bloc 4. Activitat física i salut


-         Millora de la condició física orientada a la salut incrementant globalment les capacitats físiques bàsiques d’acord amb el moment de desenvolupament motriu.
-         Adquisició d’hàbits de postura i alimentaris saludables i autonomia en la higiene corporal.
-         Reconeixement dels efectes beneficiosos de l’activitat física en la salut i identificació de les pràctiques poc saludables.
-         Aplicació de mesures de prevenció de lesions en l’activitat física com l’escalfament, la dosificació de l’esforç i la presa de consciència de la necessitat de la recuperació i la relaxació.
-         Reconeixement i valoració de les mesures de seguretat i de prevenció d’accidents en la pràctica de l’activitat física en relació amb l’entorn.
-         Ús correcte i respectuós de materials i espais.
-          Valoració de l’esforç per aconseguir una major autoestima i autonomia.
-         Autonomia en els hàbits d’higiene corporal i de postura.
-         Valoració de l’activitat física per al manteniment i la millora de la salut i com a alternativa als hàbits nocius per a la salut.
-         Valoració, gaudi i respecte conscient pel medi ambient mitjançant la realització d’activitats en el medi natural.

Bloc 5. Jocs i activitats esportives

-         Reconeixement del joc i l’esport com a fenòmens socials i culturals.
-         Iniciació a l’esport adaptat a l’espai, al temps i als recursos.
-         Tipus de jocs i activitats esportives. Realització de diverses modalitats de jocs i d’activitats esportives de dificultat creixent.
-         Ús adequat de les habilitats i les estratègies bàsiques de joc relacionades amb la cooperació, l’oposició i la cooperació/oposició.
-         Acceptació i respecte cap a les normes, regles, estratègies i persones que participen en el joc.
-         Elaboració i compliment d’un codi de joc net.
-         Valoració de l’esforç personal i col·lectiu en els diferents tipus de jocs i activitats esportives al marge de preferències i prejudicis.
-         Organització, participació i apreciació del joc i les activitats recreatives o esportives com mitjà de gaudi, de relació i de l’ús satisfactori del temps de lleure.
-         Acceptació del paper que correspongui exercir com a jugador dins de l’equip, independentment de la seva capacitat motriu.
-         Identificació dels valors fonamentals del joc: l’esforç personal, la relació amb els altres i l’acceptació del resultat.
-         Ús de les tecnologies de la informació i la comunicació com a mitjà per recollir informació, elaborar documents i fomentar un esperit crític en relació amb l’àrea.
-         Recerca, comprensió i selecció d’informació sobre esports, regles de jocs i altres temes relacionats amb l’àrea en textos escrits o en suport audiovisual.

Criteris d’avaluació

1.    Adaptar els desplaçaments i salts en diferents tipus d’entorns que puguin ser desconeguts i presentin cert grau d’incertesa.

Aquest criteri avalua la capacitat de l’alumnat de resoldre problemes motors en adaptar les habilitats a noves condicions de l’entorn cada vegada més complexes. Igualment, s’avaluarà la capacitat d’orientar-se en l’espai prenent punts de referència, interpretant mapes senzills per a desplaçar-se d’un lloc a l’altre, escollint un camí adequat.

2.    Llançar, passar i rebre pilotes o altres mòbils, sense perdre el control d’aquests en els jocs i activitats motrius que ho requereixin, amb una adaptació correcta a la situació, al terreny de joc, a les distàncies i a les trajectòries.

S’ha de comprovar que els alumnes assoleixen un domini en el maneig d’objectes, però sobretot la seva utilització en situacions de joc, és a dir, tenint en compte els companys d’equip i els oponents. Per això, és important observar l’orientació del cos en funció de la direcció del mòbil. S’haurà de tenir en compte també la capacitat d’anticipació a trajectòries i velocitats.

3.    Actuar de forma coordinada i cooperativa per resoldre reptes o per oposar-se a un o diversos adversaris en un joc col·lectiu, ja sigui com a atacant o com a defensor.

Aquest criteri avaluarà les interaccions en situacions de joc. Es tracta d’observar les accions d’ajuda i de col·laboració entre els membres d’un mateix equip. S’observaran també accions d’oposició com la intercepció del mòbil o dificultar l’avenç de l’oponent. També s’ha d’observar si els jugadors ocupen posicions al terreny de joc que facilitin les accions de cooperació i d’oposició.

4.    Identificar, com a valors fonamentals dels jocs i de la pràctica d’activitats esportives, l’esforç personal i les relacions que s’estableixen amb el grup i actuar d’acord amb aquests valors.

Amb aquest criteri es pretén comprovar si l’alumnat situa el treball en equip, la satisfacció pel propi esforç, el joc net i les relacions personals que s’estableixen mitjançant la pràctica de jocs i d’activitats esportives, al marge dels resultats de la pròpia activitat (guanyar o perdre) i si juga tant amb nins com amb nines de manera integradora.

5.    Opinar coherentment i críticament amb relació a les situacions conflictives sorgides en la pràctica de l’activitat física i l’esport.

L’objecte d’avaluació d’aquest criteri és la reflexió sobre el treball realitzat, les situacions sorgides i qüestions d’actualitat relacionades amb el cos, l’esport i les seves manifestacions culturals. Es tindran en compte capacitats relacionades amb la construcció i l’expressió de les opinions, els hàbits per a un bon funcionament del debat i les que permeten tenir un criteri propi, però alhora, entendre el punt de vista de les altres persones.

6.    Mostrar conductes actives per incrementar globalment la condició física, adaptant la seva actuació al coneixement de les pròpies possibilitats i limitacions corporals i de moviment.

S’observarà l’interès per mantenir conductes actives que condueixi l’alumnat a la millora de la seva condició física. Simultàniament, s’observarà si l’alumnat ha desenvolupat les capacitats físiques d’acord amb el moment de desenvolupament motor. Per a això serà necessari realitzar observacions successives comparant els resultats i observant els progressos. Així mateix, es tindrà en compte la capacitat per dosificar l’esforç i adaptar l’exercici a les pròpies possibilitats i limitacions.

7.    Construir composicions en grups en interacció amb els companys, emprant els recursos expressius del cos i partint d’estímuls musicals, plàstics o verbals.

Aquest criteri pretén valorar la capacitat per treballar en grup, compartint objectius, en l’elaboració d’un petit espectacle. D’altra banda, s’observarà la capacitat individual i col·lectiva per comunicar de forma comprensible sensacions, missatges, etc., a partir del gest i el moviment, i la capacitat de transmetre els elements expressius amb suficient serenitat, desinhibició i estil propi.

8.    Identificar algunes de les relacions que s’estableixen entre la pràctica correcta i habitual de l’exercici físic i la millora de la salut i actuar-hi d’acord.

Cal comprovar si l’alumnat estableix relacions coherents entre els aspectes conceptuals i les actituds relacionats amb l’adquisició d’hàbits saludables. Es tindrà en compte la predisposició a realitzar exercici físic, evitant el sedentarisme; a mantenir actituds correctes, a alimentar-se de manera equilibrada, a hidratar-se correctament, a mostrar la responsabilitat i la precaució necessàries en la realització d’activitats físiques, evitant riscos.

9.    Participar activament en les activitats de l’àrea, acceptant i complint les normes establertes.

El nivell de participació ha de ser un dels elements fonamentals per a valorar el grau d’implicació dels alumnes en les tasques pròpies de l’àrea. L’acceptació i el compliment de les normes, tant les donades pels mestres com les acordades pel grup seran fita de referència per avaluar el component social de jocs i activitats esportives, així com els valors que duen implícits aquestes activitats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada